קורס (HoT- (High Order Thinking – חשיבה מסדר גבוה בהוראת הפיזיקה

החלטתם להירשם לקורס? מצוין!
הזינו את הפרטים, לחצו על שליחה והמתינו לקבלת אישור בדוא"ל.
שימו לב – כל השדות בטופס הינם שדות חובה!

  • פיזיקה במודל "איחוד מול ייחוד"
  • מדריכים להוראת הפיזיקה, מורים מובילים

  • 27/12/2017
  • 30
הקורס סגור להרשמה

אודות הקורס

הקורס הינו במודל "איחוד מול ייחוד" בהובלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, צוות המקצוע וצוות מטח.

פיתוח החשיבה היא אחת המטרות המרכזיות בהוראת הפיזיקה. תלמידי פיזיקה ניגשים לבחינת בגרות אשר בודקת את שליטתם בחומר הנלמד באמצעות פתרון בעיות במכניקה, אלקטרומגנטיות, קרינה וחומר ובעבודה במעבדה. תהליך הלמידה של המקצוע ממוקד בפתרון בעיות בכל הנושאים הנלמדים ולכן, בחינת הבגרות בפיזיקה מהווה את הבסיס להחלטות הפדגוגיות של המורים ומסייעות לתכנון גישות הוראה הדרושות להשגת ההישגים המצופים.

פתרון בעיות בפיזיקה מבוסס על תהליכי חשיבה ואסטרטגיות רבות: הגדרת הבעיה, בניית דרך הפתרון, פיקוח על תהליך הפתרון והערכתו. תכנון מבחנים ומשימות ההולמות את מבחני הבגרות מהווה נקודה מרכזית וחשובה בתהליך ההוראה למורים וותיקים ולמורים חדשים במיוחד. תכנון המבחנים מבוסס לרוב על ניסיון המורה אודות דרישות הפיקוח בתחום התוכן, סוגי הבעיות ורמת הקושי שלהן. תכנית הלימודים בפיזיקה מגדירה ברזולוציה גבוהה מאוד את התכנים שעל תלמיד ללמוד, אך לא קיים מסמך המגדיר את רמות החשיבה של השאלות. בתהליך בחירת השאלות למבחנים, מחליטים המורים באופן אינטואיטיבי באיזה מיומנויות להתרכז. כך יוצא שלפעמים הם בוחרים בשאלות המורכבות מאוד מבחינה טכנית אך לא בודקות את ההבנה הקונספטואלית. על מנת להצליח בתהליך של בניה מאוזנת של המבחנים מבחינת רמות החשיבה, נדרשים כלים המגדירים את הרמות בשאלות בפיזיקה.

קהל היעד

מדריכים להוראת הפיזיקה, מורים מובילים

מטרות הקורס ונושאים מרכזיים בקורס

  • היכרות עם רמות החשיבה בפתרון בעיות בפיזיקה
  • השבחת ההוראה תוך מודעות לרמות החשיבה בבניית מערכי שיעור, משימות, מבחנים ומעבדות
  • זיהוי שאלות ברמות חשיבה שונות והתנסות בכתיבה עצמאית של שאלות מסוגים אלה.

מנחות הקורס

ד"ר צילה חורש, ד"ר לריסה שכמן

היקף הקורס ודרישות לגמול

הקורס בהיקף של 30 שעות מוכרות לגמול באופק חדש ובעוז לתמורה. תהליך הלמידה מתקיים בשלוש סביבות למידה: במפגשים א-סינכרוניים ובמפגשים סינכרוניים – שניהם בתוך הקמפוס הווירטואלי לעובדי ההוראה בישראל, ובמפגשי פנים אל פנים במכון ויצמן. הקורס מחולק ליחידות לימוד הכוללות חומר תאורטי ומשימות לביצוע. לקבלת 30 שעות לגמול עם ציון יש לבצע את כל המשימות באתר הקורס, כולל משימת סיכום.

חשוב לדעת

מפגש הפתיחה הראשון של הקורס יתקיים  בתאריך 27.12.17 בין השעות 16:00-19:00, וייחתם בתאריך 11.4.18 במפגש פנים אל פנים.