מעצבים למידה

מגמות במציאות וירטואלית

מגמות בפיתוח מקצועי

השילוב בין תוכן, פדגוגיה וטכנולוגיה משנה את פני החינוך. הצעד הבא של הפיתוחים הטכנולוגיים למטרות חינוכיות כבר כאן: המציאות הווירטואלית. הנה חמש מגמות במציאות וירטואלית שהולכות לשנות באופן מהותי את הלמידה במאה ה-21.

שיתוף פעולה בתוך עולם וירטואלי משנה ומשפר אינטגרציה חברתית
העולם הווירטואלי מזמין למידה שיתופית, מאפשר בניית קשרים חברתיים בין לומדים מארצות ומתרבויות שונות ומשפר את היכולות החברתיות של לומדים ביישנים ובודדים. בפרויקט MissionV לבניית עולמות וירטואליים על ידי תלמידי בית ספר יסודי באירלנד, גילה החוקר קונור גלוין מאוניברסיטת דאבלין שהפעילות עזרה לביטחון העצמי של תלמידים ביישנים ולא מקובלים. "תלמידים שהרגישו חוסר ביטחון במתמטיקה, הפכו למומחי טכנולוגיה בטוחים בעצמם", הוא אומר, "והיו תוצאות חיוביות במיוחד עבור תלמידים שחווים קושי כלשהו בבית, או מתמודדים עם בעיות למידה".

מה שבלתי אפשרי בעולם האמִתי, אפשרי בעולם וירטואלי
לפי תיאוריית הלמידה הקונסטרוקטיביסטית, הלמידה הטובה ביותר היא למידה על ידי עשייה. לפי גישה זו, תלמידים אינם צריכים לקרוא היסטוריה, הם צריכים להיות היסטוריונים. אינם צריכים ללמוד מתמטיקה, אלא ללמוד לחשוב כמו מתמטיקאים. סביבה וירטואלית מאפשרת ביצוע של משימות למידה חווייתיות שהן בלתי אפשריות או לא פרקטיות בעולם האמתי. למשל, סיור בשונית הווירטואלית מאפשרת ללומדים לחקור את השונית כמדענים ולשחק בתפקיד של יצורים שונים החיים בשונית, או שיחת TED על האלו-ספירה, כיפת סימולציה בקוטר 10 מטרים המאפשרת למדענים לסייר בעולמות מיקרוסקופיים, במוח פעיל, באטום, ובתוך נתונים מחקריים.

התנסות בתוך מצבים אותנטיים בעולם וירטואלי משפרת את הלמידה והעברת הידע
המוח שלנו התפתח כדי לאפשר לנו לפעול בעולם. לכן תהליכי הלמידה והזיכרון שלנו קשורים באופן הדוק למרחבים הפיזיים והחברתיים שבהם אנו לומדים. סימולציות וייצוגים מרחביים מעניקים תחושת מציאות מוגברת והתנסות אישית במרחב. אלו מובילים לשיפור בתהליכי למידה וזיכרון, ולהעברה יעילה יותר של הידע והמיומנויות למצבים בעולם האמתי. שימוש בטכנולוגיה וירטואלית לצורכי למידה נעשה למשל בצבא, בלימודי רפואה ובטיפולים חדשניים שונים.

למידה בעולם וירטואלי מגבירה את המוטיבציה ואת המעורבות של הלומד
מוטיבציה ומעורבות הן גורמי מפתח של למידה מבוססת משחק, ומציאות מדומה לוקחת אותן לשלב הבא. העבודה בעולם וירטואלי מעודדת התנסות ולמידה מכישלון, ומשולבת בתמריצים אישיים וקבוצתיים במטרה להמשיך ולנסות, עד שמצליחים. ההתייחסות לכישלון כאל הזדמנות למידה, ולהצלחה כאל תמריץ, מגבירה את הרצון ללמוד. כאן יש אוסף סיפורי הצלחה בסקונד לייף הגברת מוטיבציה בקורס כימיה, חיבור חברתי בין חולים מרחבי תבל, ופרויקט בעולם וירטואלי המצליח להילחם בעוני וברעב בכפרים בקניה.

 

 

 

מרחב חברתי בעיצוב תלמידי "ערי עתיד – קורס מקוון לתלמידי תיכון מחוננים" בהובלת מטח ונוער שוחר מדע, אוניברסיטת ת"א.

 

העולם הווירטואלי מספק כלים חדשים להשראה וללמידה יצירתית
בגרסה המעודכנת של הטקסונומיה של בלום, חשיבה יצירתית נמצאת בראש הפירמידה. היא גם נכללת בחמש מיומנויות הלמידה של המאה ה-21 8. עולמות וירטואליים משמשים סביבה מתאימה לפיתוח היצירתיות, למשל בשחזורים היסטוריים או בבניית סביבות על ידי תלמידים.

**נכתב ע"י ד"ר אורית אלגאוי הרשלר, ראש מו"פ, מנהלת למידה אונליין

יש לכם מה להגיד?

*